Tips och information med anledning av coronaviruset

Senast uppdaterad 2020-03-25

Tänk på att all info ständigt uppdateras. Håll dig därför uppdaterad på respektive myndighets hemsida för den senaste informationen. Vi tar inget ansvar för eventuella förändringar, skrivfel eller misstolkningar som kan uppkommit i samband med kommunikationen.

Direktstöd vid bortfall av omsättning

För att lindra konsekvenserna av Covid-19 har regeringen presenterat ännu en hjälpåtgärd, ett omställningsstöd på sammanlagt 39 miljarder kronor.

Drabbade företag kan snart ansöka om ett direktstöd som syftar till att täcka företagets fasta kostnader, exempelvis hyra och leasingkostnader. Stödet gäller för månaderna mars och april 2020 och gäller inte lönekostnader. Storleken på stödet beror på hur stort bortfall av omsättningen ett företag har haft.

Det är tydligt att man nu försöker stötta de verksamheter som har det tuffast, däribland hotell och restauranger.

För att ta del av stödet krävs att företaget har haft en omsättning på minst 250 000 kronor under det senaste räkenskapsåret och ett omsättningstapp på minst 30 procent.

Tanken med stödet är att företag ska ha möjlighet att överbrygga den akuta krisen och samtidigt få det lättare att ställa om och anpassa sin verksamhet.

Läs mer här >

Stöd för sänkta hyror

Regeringen har i dagarna beslutat att stötta en del lokalhyresgäster i utsatta branscher med en tillfällig rabatt för fasta lokalhyreskostnader.

På Regeringskansliets hemsida kan ni läsa mer om den tillfälliga hyresrabatten. Ni kan också klicka er vidare till länsstyrelsen där ni hittar mer information om bland annat: hur mycket stöd ni kan få, vilka som kan ansöka och vad som krävs för ansökan.

Läs mer här >

Halvtimmes fri juridisk rådgivning

Vi förstår att många av era verksamheter påverkas hårt av coronaepidemin just nu. Ni har säkert flera frågor relaterade till personal såsom uppsägningar, fackförhandlingar eller kring det nya akutregelverket som ger er som arbetsgivare rätt att permittera anställda med 90% av lön och skjuta upp skattebetalningar med mera. Vi upplever också att frågor om så kallad force majeure är vanliga bland er och som reglerar vilka rättigheter och skyldigheter man har vid inställda leveranser, event och liknande.

Vi vill påminna er att ni som medlemmar har tillgång till en halvtimmes fri juridisk rådgivning hos vår juridiska partner LEXIQ och därutöver rabatterade priser för hjälp med att hantera den här typen av frågor. Förbered dig med dom frågor du har innan du kontaktar LEXIQ.

Kontaktperson: Jens Corneliusson, 0723-208378 / jens.corneliusson@lexiq.se

Smittsanering med Nomor

På grund av rådande omständigheter gällande spridningen av coronaviruset och risken för Covid-19 i världen har Nomor ökad beredskap för denna typ av saneringstjänster över hela landet.

För företag som får in en smitta i verksamheten kan det få stora konsekvenser och därför är det av största vikt att snabbt hitta smittokällan samt, vid behov, sanera lokaler och utrustning för att förhindra vidare smittspridning. Finns risk för smittspridning ligger ansvaret på både arbetsgivare och arbetstagare att vidta åtgärder. För arbetsgivare och företag kan detta innebära att en sanering är nödvändig.

Som medlem i Samköpsgruppen kan du kontakta Nomor på 0771-122 300 eller smittsanering@nomor.se för mer information och hjälp vid eventuella utbrott av smitta.

Glöm inte att ange att du är medlem i Samköpsgruppen när du kontaktar Nomor.

Läs mer om smittsanering >

Korttidsarbete

Korttidsarbete (tidigare benämnt korttidspermittering) innebär att arbetsgivarens lönekostnader kan minska med runt hälften samtidigt som arbetstagaren får cirka 90 % av lönen. Staten går in med kraftiga subventioner för att täcka en del av kostnaden. Detta är en viktig åtgärd nu när många företag är pressade med anledning av convid-19.

Läs mer här >

Försäkringskassan

Regeringen har föreslagit att tillfälligt slopa karensavdraget med anledning av coronaviruset. När beslutet är fattat innebär det att du kommer kunna ansöka om ersättningen retroaktivt. När vi har mer information om hur du ansöker, återkommer Försäkringskassan med besked.

Läs mer här >

Skatteverket

Skatteverket har samlat information som är viktig för dig som företagare att känna till i samband med det nya coronaviruset.

Läs mer här >

Vad är coronaviruset?

Hur smittar det, vilka är symtomen och hur skyddar du dig själv och andra?

Uppdaterad status hittar du här >
Mer information på krisinformation.se >

TIPS!

Roomservice – lyx för gästen & mindre kostnader för er

Gör gästens vistelse så enkel och privat som möjligt med hjälp av roomservice. Det kan till exempel vara middag på rummet framför en film eller ett färdigt frukostpaket i emballerad påse med yoghurt, juice, frukt, ägg och kaffe. Lyxigt för gästen men även mindre kostnader för dig som hotellägare där det inte kräver samma personalstyrka.

Hygien är A och O

Om det är något som är viktigt att tänka på just nu är det hygienen. Detta vet gästerna om och var därför extra tydliga med att ni är extra noga med detta just i dessa tider och att ni därför kan erbjuda extra städning vid behov. Vi vill ju att era gäster ska känna sig lugna och trygga.

Undvik överlager av linnehantering

En annan sak man kan tänka på är att inte ha ett överlager i linnehanteringen så som sänglinnen, handdukar med mera.

Stäng avdelningar

Står konferensrum, hotellrum eller andra utrymmen tomma? Stäng dessa och om ni har flera våningar så är det bättre att samla alla gäster på ett och samma plan. På så sätt får ni mindre yta att städa och sparar därmed pengar.

Sänk värmen = sänk kostnaderna

Något som man lätt glömmer men som är en enkel åtgärd för att sänka sina fasta kostnader är att stänga av sina element. Främst i de rum eller utrymmen som inte används. Däremot kan det vara bra att även sänka värmen i de rum som fortfarande används då vi går mot varmare tider.

Stoppa alla externa kostnader

Köper ni marknadsföring eller har outsourcad ekonomifunktion? Stoppa dom på en gång! I svåra tider kan det vara svårt att tänka på allt och vad man kan skära ner på. Tänk därför ett varv extra.

 

Självklart är inget av detta lösningen på alla problem, men för många kan det kanske hjälpa lite. Vi finns som sagt här för er och det är bara att ni hör av er med era frågor, funderingar och utmaningar så ska vi hjälpa er utifrån bästa förmåga!

Vi finns här för dig!

+46 702 78 76 64
hej@samkop.se

Kontakta oss